Museovirasto myönsi avustuksia

Museovirasto myönsi avustuksia kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten korjauksiin ja perinteistä kunnostustyötä tekeville telakoille ja veistämöille

”Avustusta myönnettiin myös viimeiselle porvoolaisen telakka- ja laivanrakennusperinteen jatkajalle, vuonna 1932 Porvoon länsirannalle perustetulle Wileniuksen telakalle (Wilenius Båtvarv). Telakka opittiin aikoinaan tuntemaan korkeatasoisista puisista huvi- ja kilpapurjeveneistä, joista useat suunnitteli yksi aikansa tunnetuimmista konstruktööreistä, porvoolainen laivanrakennusinsinööri Gösta Kyntzell. Nykyään Wileniuksen telakan tarjoamilla perinteisten veneiden säilytys- ja entisöintipalveluilla on huomattava merkitys maamme veneilyhistorian ja -kulttuurin vaalimiselle”

Museoviraston tiedotteeseen tästä.

Galliana

Nopea pellinkiläinen

Vene

  • Suurin pituus (m) 10.30
  • Suurin leveys (m) 2.70
  • Runko mäntyä
  • Hytti mahonkia
  • Rakentaja Julius Liljeberg Pellinki
  • Rakentamisvuosi 1970
  • Suurin nopeus (solmu) 16

Moottori

  • Merkki FORD 590E
  • Sylinterien lukumäärä 6
  • Vuosimalli 1968
  • Polttoaine diesel
  • Teho (hv/kW) 108 /  79

Fiskari Gallianan rakensi Julius Liljeberg Pellingissä 1970.

Liljebergien työ jatkuu Loviisassa.

Video Gallianasta veneista.fi sivustolla.