Uusimaa lehdessä kirjoitettiin 1.7.2014, että ”Kaljaasi M/aux Marita hinattiin Porvoosta Raumalle lokakuussa”.
Maritaa ei suinkaan hinattu Raumalle, vaan se ajettiin sinne kahdessa vuorokaudessa.
Tekniset tiedot:
- Rakennettu 1947 Porvoon Kardragissa
- Pituus 27,8 m (oa)
- Leveys 7.3 m
- Syväys 2,3 m
- Nopeus 9,5 kn (max)
- Matkustajia 55
- Yöpymispaikkoja on 24
- Purjepinta-ala 300 m²
- Pääkone: Volvo 6 syl. diesel 325 hp
Historia
Merenkulku ja kauppa ovat aina kiinteästi liittyneet meren äärellä sijaitsevan Porvoonseudun elämään.
Talonpoikaismerenkulku ja sitä myötä laivojen rakentaminen on erityisesti saaristoalueella muodostanut tärkeän elinkeinon.
m/aux Marita edustaa porvoolaista laivanrakennusperinnettä.
Kaljaasi Marita rakennettiin1947 Porvoon saaristossa Kardragissa. Rakennusaineena käytettiin tiheäsyistä honkaa, joka oli kaadettu helmikuun pakkasten aikaan. Melkoinen urakka oli etsiä ja korjata talteen juurakkokulmia ja muuta luonnon väärää puuta aluksen kaareviin rakenteisiin. Kaaret, palkit ja laita- sekä kansilankut liitettiin toisiinsa teräspultein, laivanauloin sekä puutapeilla. Saumat tiivistettiin tervariveellä. Puun kyllästämiseen käytettiin merisuolaa, tervaa sekä pellavaöljyä. Uusi laiva varustettiin kuusimastoilla, puomeilla ja kahveleilla sekä pellavapurjeilla. Kaljaasi oli valmis!
Kaljaasi Marita purjehti vuoteen 1968 saakka hiekkarahtia Porvoon saaristosta Helsinkiin tehden välillä muutaman sahatavarareissun Tukholmaan. Vuosina 1969 – 1991 Marita oli Ruotsin lipun alla ja enimmäkseen asuntolaivana Tukholmassa.
Elokuussa vuonna 1991 Marita seilasi jälleen kotivesilleen kun Maritan takaisinostoa varten perustettu laivayhtiö osti aluksen Porvooseen. Vuodesta 1995 m/aux Marita on kuuluunut Suomen Perinnelaivarekisteriin.
Yhtiön jouduttua talousvaikeuksiin Marita myytiin Raumalle 2013 jossa se palvelee nyt ravintolalaivana.