Isoisän moottorivene

Tällaisella nopealla moottoriveneellä tehtailija Armas Kajavaara (kuvassa vasemmalla) hurvitteli Porvoon vesillä viisikymmenluvulla. Vene oli tehty Uudenkaupungin telakalla. Kuvassa  ollaan Porvoonjokisatamassa kesällä 1951, taustalla länsiranta.

Veneen nouto Uudestakaupungista

Kesällä 1951 tilaustyönä tehtyä  uutta venettä lähdettiin noutamaan Uudestakaupungista ja kummallekin sivulle sijoitetut isot polttoainetankit täytettiin. Arvion mukaan polttoainetta olisi riittävästi koko 220 meripeninkulman matkaa varten.

Petos paljastuu

Matkanteko keskeytyi moottorin sammumiseen Haikonselälle 4 meripeninkulmaa ennen Porvoota. Syyksi paljastui polttoaineen loppuminen mutta erään insinöörin tutkiessa yllättävää polttoaineen kulutusta paljastui petos. Veneeseen olikin asennettu käytetty moottori vaikka se oli uutena ostettu. Tästä tietysti käynnistyi reklamointi Janhuan veistämölle mutta se onkin jo toinen tarina.

IMG 1863 ForWeb 1

Emäsalon huvilan laiturissa

lokki vene Edit ForWeb 1

Tällainen piirustus melko samanlaisesta veneestä  löytyi Armas Kajavaaran jäämistöstä.

Piirustuksen tiedot:

Lokki

Valmet
Lokki

Janhuan veistämö 1949

  • Suurin pituus 8,5m
  • Suurin leveys 2,7m
  • Uppouma 2,4 tonnia
  • Syväys 0,58m
  • Konevoima 68 hv
  • Laskettu nopeus 20 solmua

Allekirjoita adressi Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden puolesta.

Wileniuksen telakka

Kulttuurikaupunki Porvoon tulee säilyttää kansainvälisesti ainutlaatuinen, elävä Wileniuksen telakka ja antaa sille mahdollisuus kehittyä vetovoimaiseksi merelliseksi puuvene- ja tapahtumakeskukseksi Porvoon Länsirannalla.